Odstawianie urobku według nowego modelu
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Wiadomości
Kolejna wielka inwestycja w kopalni ROW. Ruch Jankowice realizuje budowę zbiornika retencyjnego węgla. Jest on usytuowany pomiędzy przekopem odstawczym CJ a diagonalą w pokładzie 507 na projektowanej odstawie taśmowej na poz. 700 m, mającej w przyszłości połączyć ruchy Jankowice i Chwałowice.
Plan jest taki, aby w przyszłości węgiel z Chwałowic, który nie będzie spełniał kryteriów paliw kwalifikowanych, przesyłać jako węgiel energetyczny do ruchu Jankowice. Już w 2023 r. ma się rozpocząć odstawianie urobku według nowego modelu. Będzie on transportowany przenośnikami i po drodze trafi do budowanego właśnie zbiornika retencyjnego o pojemności ok. 600 m sześc.
– Chodzi przede wszystkim o retencję, czyli ustabilizowanie strugi urobku kierowanego do zakładu przeróbczego na terenie ruchu Jankowice. Zbiornik będzie przejmował chwilową szczytową nadawę urobku, regulował strugi i wykluczy nieregularne obciążenie głównego przenośnika międzypoziomowego Bogda 1400. Obecnie transportuje on całe wydobycie z ruchu Jankowice – zwraca uwagę Jan Szymiczek, naczelny inżynier ruchu Jankowice kopalni ROW.
Główna odstawa taśmowa ruchu Jankowice może przyjąć ok. 2,5 tys. t nadawy na godzinę. Czasami jednak dochodzi do przekraczania tej ilości. W takich sytuacjach dochodzi do przeciążania przenośników odstawy głównej, trzeba wstrzymywać pracę odstaw oddziałowych. Zatrzymanie przenośnika Bogda 1400 powoduje postoje pozostałych przenośników. Ich ponowny rozruch niestety zabiera cenny czas.
– Gdy będzie już funkcjonował zbiornik, to nawet przy chwilowym zatrzymaniu Bogdy pozostałe przenośniki taśmowe odstawy urobku z projektowanej nitki pomiędzy ruchami Chwałowice i Jankowice będą mogły być w ruchu – dodaje inż. Szymiczek.
Zbiornik jest budowany pomiędzy przekopem odstawczym CJ na poz. 700 m, który w przyszłości połączy ruchy Jankowice i Chwałowice, a diagonalą w pokładzie 507. Ma mieć ok. 16 m wysokości i 8 m średnicy. Inwestycja realizowana wspólnie przez konsorcjum firm: PPG ROW-JAS i PBSz ruszyła w grudniu 2020 r. Wcześniej wykonano wyrobiska udostępniające rejon budowy. Aktualnie na ukończeniu jest komora nadzbiornikowa. Z uwagi na głębokość, na której budowany jest zbiornik, jak i jego przewidywany okres użytkowania, obudowę komory nadzbiornikowej wykonano z potężnej, specjalnej stalowej konstrukcji opartej na pięciu stalowych podporach. Została posadowiona na betonowych fundamentach. Sam zbiornik będzie drążony metodą robót strzałowych, a urobek odstawiany przez wcześniej wykonany otwór wielkośrednicowy do wyrobiska znajdującego się pod zbiornikiem – tłumaczy Krzysztof Maciończyk, nadsztygar ds. mechanicznych w ruchu Jankowice.
Plan zakłada, że wyrobisko, nad którym zbiornik będzie zbudowany, zostanie przebudowane i dodatkowo przedłużone o 30 m w kierunku zbiornika. Równolegle trwa drążenie wyrobiska, które w przyszłości połączy sąsiadujące ze sobą ruchy Jankowice i Chwałowice. To właśnie nim ma być transportowany urobek z ruchu Chwałowice na poziomie 700 m. Od strony ruchu Jankowice górnicy wydrążyli już prawie 1000 m przekopu, który w sumie ma mieć długość ponad 3 km.