gornicy na doleJak rozmawiać z 30-tysięczną załogą? Dla węglowego giganta, jakim jest Polska Grupa Górnicza, to ogromne wyzwanie. Nowy zarząd od chwili powołania stawiał na przejrzyste działania i rozmowy z górnikami. Dlatego na bieżąco informacje z życia spółki są przekazywane za pomocą uruchomionej w maju zeszłego roku Telewizji Korporacyjnej. To jedno z najbardziej skutecznych narzędzi komunikacyjnych.

 W połowie zeszłego roku dzięki zaangażowaniu Ministerstwa Energii zaczęto wdrażać przełomowy plan restrukturyzacji polskiego górnictwa. Jednym z najważniejszych przedsięwzięć było przekształcenie bankrutującej Kompanii Węglowej w Polską Grupę Górniczą i uratowanie wielu tysięcy miejsc pracy na Śląsku. Projekt był skomplikowany nie tylko z powodu konieczności zaangażowania inwestorów, ale także ze względów wizerunkowych.

- Trzeba było przekonać górników, że powstanie nowej firmy to jedyna szansa na uratowanie spółki, a proces wymaga rezygnacji z części przywilejów pracowniczych m. in. z 14 pensji. Kompania Węglowa posiadał w tamtym czasie własną gazetę korporacyjną i Portal Informacyjny, które bardzo dobrze spełniały swoje funkcje. Jednak ze względu na skalę przedsięwzięcia trzeba było pomyśleć o stworzeniu nowego kanału komunikacji, który docierałby bezpośrednio do górniczych załóg – tłumaczy Tomasz Głogowski, rzecznik prasowy PGG.

Tak zrodziła się Telewizja Korporacyjna PGG. Do jej stworzenia wykorzystano telebimy, które znajdują się w kopalniach PGG, które do tej pory były wykorzystywane do przekazywania informacji BHP.

Aby projekt odniósł sukces trzeba było stworzyć atrakcyjny projekt graficzny oraz zaplanować stałe, powtarzające się rubryki. Tak powstała ramówka Telewizji Korporacyjnej, która jest aktualizowana codziennie przez pracowników Biura Public Relations i Komunikacji Wewnętrznej PGG. Na pierwszych slajdach ukazują się bieżące informacje dotyczące spółki oraz całej branży górniczej. Wszystkie działania Ministerstwa Energii, zarządu PGG oraz poszczególnych kopalń i ruchów firmy, natychmiast znajdują odzwierciedlenie w Telewizji Korporacyjnej. Górnicy zmierzający do pracy i wracający z szychty mogą przeczytać o tym na telebimach ustawionych w cechowaniach. Z założenia treści w Telewizji Korporacyjnej nie są poświęcone tylko górnictwu, ale mają szerszy walor informacyjny.

- W komunikacji ważne są trzy zasady: trzeba mieć pełną świadomość do kogo mówimy, co chcemy powiedzieć i jak to chcemy zrobić, by być skutecznym. Do tego dochodzi wyczucie chwili, odpowiedzialność za przekaz i nadanie mu odpowiedniej narracji. Górnictwo od wielu lat jest tematem trudnym, a osoby za nie odpowiedzialne często uznawały, że najlepszą strategią jest milczenie lub sprowadzenie komunikacji do wyciszania lub "gaszenia medialnych pożarów". W tym zakresie widać zmianę, która przynosi efekty – tłumaczy dr Krystian Dudek, ekspert ds. komunikacji i public relations, prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations

Telewizja Korporacyjna to najprostszy i najszybszy sposób dotarcia do ponad 30 tys. załogi Polskiej Grupy Górniczej, z której większość z racji specyfiki wykonywania zawodu nie ma w pracy dostępu do komputera.

- Z czasem Telewizja została zaakceptowana przez górników do tego stopnia, że sami zgłaszają tematy i ciekawe wydarzenia, które powinny się w niej znaleźć – dodaje rzecznik PGG.

Telewizja doskonale uzupełnia pozostałe kanały komunikacji, takie jak tablice ogłoszeń, system powiadamiana SMS, czy informacje przekazywane za pomocą poczty elektronicznej.

źródło: nettg.pl, autor: Wojciech Jeroński, fot.: Jarosław Galusek

ZWIĄZEK ZAWODOWY "KADRA"
KWK "CHWAŁOWICE" W RYBNIKU

ul. Przewozowa 4, 44-206 Rybnik
KRS: 0000000306
NIP: 642-256-54-66
REGON: 273939056