Książka: zagadka drogi sudeckiej
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Kadra po szychcie
Poniżej Zakrętu Śmierci w Górach Izerskich znajdują się sztolnie po kopalni pirytu. Nie wszyscy wiedzą, że tuż pod samym zakrętem znajdują się inne sztolnie, a właściwie chodniki minerskie. Miały one służyć do wysadzenia w powietrze tego odcinka szosy w razie ewentualnej napaści wojsk czechosłowackich.
O tym i o innych ciekawostkach związanych z nigdy nieukończonym projektem widokowej trasy przeczytać można w wydanej w lipcu 2013 r. książce "Zagadka Drogi Sudeckiej". Jej autorem jest Tomasz Rzeczycki, były współpracownik "Trybuny Górniczej".
Sztolnie minerskie w ciągu Drogi Sudeckiej wykonano nie tylko pod Zakrętem Śmierci. Cztery podziemne wnęki na materiały wybuchowe wykonano także pod odcinkiem szosy w Górach Bystrzyckich niedaleko Przełęczy nad Porębą. Jedna z tych sztucznych sztolni prowadzi kilka metrów pod jezdnię.
Na trasie Drogi Sudeckiej spotkać można również inne akcenty górnicze. Jeden z odcinków tej szosy, zwany Drogą Stu Zakrętów, prowadzi przez Park Narodowy Gór Stołowych. Powyżej Radkowa tuż przy szosie znajduje się osobliwy ewenement - czynny zakład górniczy będący enklawą otoczoną przez tereny parku narodowego. Kamieniołom piaskowca, o którym mowa, funkcjonuje od dziesięcioleci. Na marginesie można dodać, że tamtejszy piaskowiec wykorzystany został m.in. przy budowie małej architektury na terenie Górniczego Centrum Rehabilitacji Leczniczej i Zawodowej "Repty" w Tarnowskich Górach.
Czytelnik "Zagadki Drogi Sudeckiej" znajdzie w niej opis powojennych dziejów nigdy nieukończonego projektu, zapoczątkowanego przez Trzecią Rzeszę, czyli budowy drogi wiodącej wzdłuż pasm górskich Sudetów. Poszczególne rozdziały przedstawiają historie szosy ze Świeradowa-Zdroju do Szklarskiej Poręby, szosy Chełmsko Śląskie - Łączna w Górach Stołowych, Drogi Stu Zakrętów, Drogi Orlickiej, Autostrady Sudeckiej w Górach Bystrzyckich i szosy Lądek-Zdrój - Złoty Stok. W podsumowaniu znajduje się rzetelną odpowiedź na pytanie, czy Droga Sudecka miała być w turystyczną trasą widokową, czy też wykorzystywano ją jako drogę strategiczną. Odpowiedź jest podwójnie zaskakująca...
źródło: nettg.pl