zus KajOkienko górnicze w oddziale chorzowskim Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nadal oblegane jest przez interesantów. W miniony poniedziałek, 9 bm. dyżurowała w nim Karolina Wajnoch, ekspert w dziedzinie emerytur górniczych.

Ubezpieczeni nadal pytali o możliwość ponownego przeliczenia świadczenia, okresy pracy górniczej, a także o interpretację samego pojęcia „praca górnicza”.

Przypomnijmy zatem jaki jest tryb postępowania o przyznanie emerytury górniczej i jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o emeryturę górniczą?

Otóż ustalenie prawa do emerytury górniczej następuje na podstawie wniosku ubezpieczonego lub jego pełnomocnika zgłoszonego na piśmie lub ustnie do protokołu. Wniosek może być zgłoszony u płatnika składek, ale również bezpośrednio w organie rentowym, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej.

Wniosek o emeryturę może być zgłoszony także: za pośrednictwem przedsiębiorcy uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej w obrocie krajowym lub zagranicznym, a w przypadku osób zamieszkałych za granicą – za pośrednictwem urzędu konsularnego, w formie elektronicznej za pomocą internetu przez elektroniczną skrzynkę podawczą Zakładu.

Co zawiera wniosek?

W przypadku wniosku w formie elektronicznej dokument ten musi być podpisany za pomocą e-podpisu weryfikowanego przy użyciu kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP.

Wniosek powinien zawierać: imiona i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, adres miejsca zamieszkania,adres miejsca pobytu i adres do korespondencji (jeżeli są inne niż adres miejsca zamieszkania) numer PESEL, a w razie braku numeru PESEL – serię i numer dowodu osobistego albo paszportu, wskazanie świadczenia, o które osoba zainteresowana się ubiega, podpis osoby zainteresowanej, albo jej pełnomocnika lub osoby upoważnionej do podpisu.

Wniosek obejmuje także oświadczenie o członkostwie w OFE.

Ubezpieczony, który przystąpił do otwartego funduszu emerytalnego, a ubiega się o przyznanie emerytury górniczej, powinien złożyć wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem Zakładu, na dochody budżetu państwa.

Jeżeli emerytura ma być przekazywana na rachunek w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, należy podać numer konta bankowego (w kasie) i adres banku (kasy). Wniosek o emeryturę może być wycofany nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji w sprawie emerytury górniczej (w terminie jednego miesiąca od dnia doręczenia decyzji). Wycofanie wniosku jest skuteczne, jeżeli ubezpieczony występuje o to na piśmie lub zgłasza ustnie do protokołu.

Co dołączyć do wniosku?

Ubezpieczony ubiegający się o emeryturę górniczą zobowiązany jest dołączyć do wniosku: t kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (druk ZUS Rp-6), dokumenty na potwierdzenie przebytych okresów składkowych i nieskładkowych (m.in. świadectwa pracy, legitymację ubezpieczeniową, zaświadczenie Wojskowej Komendy Uzupełnień lub książeczkę wojskową potwierdzające okres służby wojskowej, zaświadczenie szkoły wyższej o programowym toku trwania ukończonych studiów, dokumenty (świadectwa pracy, zaświadczenia) potwierdzające okresy pracy górniczej oraz rodzaj wykonywanej pracy w poszczególnych okresach, t zaświadczenie pracy z podaną liczbą zjazdów pod ziemię w poszczególnych miesiącach w danym roku kalendarzowym na niektórych stanowiskach lub liczbą dniówek przepracowanych pod ziemią, a także dniówek przepracowanych na odkrywce w kopalniach siarki lub węgla brunatnego oraz w kopalniach otworowych siarki – jeżeli jest to konieczne do udowodnienia pracy górniczej,zaświadczenie pracy z podaną liczbą przepracowanych dniówek w poszczególnych miesiącach w danym roku kalendarzowym zaliczanych w wymiarze półtorakrotnym – jeżeli praca taka była wykonywana, zaświadczenie pracy potwierdzające okres pracy w drużynach ratowniczych wraz z określeniem pełnionej funkcji – jeżeli praca taka była wykonywana, zaświadczenie pracodawcy o wysokości osiąganego wynagrodzenia (druk ZUS Rp-7) lub legitymację ubezpieczeniową zawierającą odpowiednie wpisy.

Zlikwidowane przedsiębiorstwa górnicze

W przypadku zatrudnienia pracowników w spółkach powstałych na bazie zlikwidowanych przedsiębiorstw górniczych oraz w innych podmiotach (np. w firmach prywatnych) pracodawca dodatkowo jest zobowiązany potwierdzić: czy w zakresie prowadzonej działalności spółka lub podmiot wykonuje roboty górnicze pod ziemią dla kopalń określonych w art. 50c ust. 1 pkt 1 ustawy emerytalnej lub przy budowie szybów albo roboty górnicze dla kopalń siarki i węgla brunatnego ze wskazaniem nazwy kopalń, na rzecz których pracę górniczą wykonuje, względnie, czy w zakresie prowadzonej działalności spółka lub podmiot wykonuje podziemne roboty budowlano-montażowe, roboty przy naprawie maszyn i wdrażaniu nowych urządzeń dla kopalń określonych w art. 50c ust. 1 pkt 1 ustawy emerytalnej ze wskazaniem nazwy kopalń, na rzecz których pracę wykonuje.

Co istotne: Dokumenty potwierdzające okresy zatrudnienia, jak również inne okresy składkowe i nieskładkowe, a także wysokość wynagrodzenia, powinny zostać przedłożone w oryginale.

Dopuszczalne jest również przedłożenie poświadczonych notarialnie odpisów, wypisów i kopii, a także poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii dokumentów wydanych przez jednostki upoważnione do przechowywania dokumentacji zlikwidowanych lub przekształconych zakładów pracy. Po wydaniu decyzji w sprawie świadczenia organ rentowy zwraca zainteresowanemu, na jego wniosek, przedłożone dokumenty po sporządzeniu ich kopii, z wyłączeniem zaświadczeń potwierdzających wysokość wynagrodzenia, przychodu, dochodu i uposażenia, przyjmowanych do ustalenia podstawy wymiaru świadczeń, a także pisemne zeznania świadków i oświadczenia zainteresowanego.

Jeżeli dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe przebyte do 31 grudnia 1998 r. oraz dokumenty potwierdzające wysokość osiąganego wynagrodzenia przed tą datą zostały złożone przy wniosku o ustalenie kapitału początkowego, nie należy dołączać ich do wniosku o górniczą emeryturę, nawet gdyby oryginały dokumentów zostały zwrócone wnioskodawcy. We wniosku o emeryturę należy podać, że dokumenty te zostały przedłożone przy wniosku o kapitał początkowy.

źródło: nettg.pl, autor: KAJ, fot.: Kajetan Berezowski