pgg wejscieRozwój i doskonalenie funkcjonowania spółki w każdym z jej obszarów – to jedno z podstawowych założeń koncepcji organizacji uczącej się. Idea ta od blisko roku jest wdrażana w kopalniach i zakładach Polskiej Grupy Górniczej. Odpowiada za nią zespół 33 inżynierów, którzy są wspierani także przez innych pracowników spółki oraz przez Zakład Informatyki i Telekomunikacji.

Projekt ten jest realizowany we współpracy z Towarzystwem Ubezpieczeń Wzajemnych Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych i PZU LAB. Jego celem jest odwzorowywanie różnorodnych rozwiązań funkcjonujących już w górnictwie, jak również w innych branżach przemysłu oraz wypracowywanie innowacyjnych rozwiązań w celu unikania zdarzeń krytycznych i przestojów produkcyjnych, a tym samym zapewnienie ciągłości działania.

Szukanie inspiracji

- Przede wszystkim polega to na samokształceniu. Pod tym pojęciem kryje się szukanie inspiracji, podpatrywanie pewnych rozwiązań i wymiana doświadczeń. Dlatego też odwiedzamy inne przedsiębiorstwa górnicze oraz firmy reprezentujące inne gałęzie przemysłu, np. chemię, petrochemię, energetykę czy przemysł maszynowy – wyjaśnia Andrzej Sączek, dyrektor Departamentu Wsparcia HR w PGG.

Za projekt odpowiada grupa inżynierów, która była już m.in. w ruchu Piekary kopalni Bobrek-Piekary należącej do Węglokoksu Kraj, Lubelskim Węglu Bogdanka, w zakładach chemicznych Rokita, w elektrowni w Połańcu, w czeskiej kopalni Darkov oraz centrum rozwoju ABB w Krakowie.

- Oprócz tego wymiana doświadczeń następuje pomiędzy kopalniami PGG. To też jest forma integracji poszczególnych zakładów. Jest to bardzo istotne, tym bardziej że do PGG dołączyły kopalnie Katowickiego Holdingu Węglowego. Każda z naszych kopalń ma swoją specyfikę i bazuje na różnych dobrych rozwiązaniach. Chcemy je podglądać i sprawdzać, czy można je na przykład zastosować w innych zakładach – wyjaśnia dyrektor Sączek.

Projekt rozpoczął się w grudniu 2017 r., ale jak przyznaje, nie ma daty jego zakończenia. Powód jest prosty.

- Przyświeca nam zasada life long learning, czyli uczenie się przez całe życie. Każda organizacja musi uczyć się permanentnie, nie inaczej jest w PGG.

Liderem projektu jest Rafał Gąsior, dyrektor Biura ds. Innowacji i Implementacji Nowych Technologii w PGG.

Budowa zespołu

- Pracujemy w zespołach branżowych: górniczym, energetycznym, mechanicznym, zagrożeń naturalnych i transportu. Niezbędne jest także wsparcie ze strony informatyków z ZIT. Spotykamy się na dwóch płaszczyznach. Organizujemy spotkania wszystkich inżynierów, a liderzy poszczególnych zespołów prowadzą własne spotkania i przekazują nam informacje, nad czym aktualnie pracują – opowiada Gąsior.

- Ta praca zespołowa spowodowała, że kadry zaczęły się ze sobą integrować i poznawać się. W ten sposób przełamujemy pewną blokadę mentalną, bo jak wiadomo, łatwiej się współpracuje z kimś, kogo miało się już okazję poznać i porozmawiać. Budujemy pewien team, który w trudnych sytuacjach jest w stanie szybko reagować pomiędzy kopalniami. To kolejny atut organizacji uczącej się – mówi dyrektor Biura ds. Innowacji i Implementacji Nowych Technologii w PGG.

Rozwiązania, które udaje się wypracować w ramach projektu, wpływają na usprawnienie organizacji pracy w kopalniach.

- To jest rzecz, która wbrew pozorom jest ciężka do realizacji. Na dole inaczej się zarządza ludźmi. To nie jest tak, jak w przedsiębiorstwie funkcjonującym na powierzchni, gdzie ma się dostęp do każdego pracownika. Udało się także znaleźć rozwiązania dotyczące monitoringu i wizualizacji pracy maszyn, układów i jednostek transportowych – mówi Rafał Gąsior.

Wzrost efektywności

Przyznaje, że sama idea organizacji uczącej się nie ma być w żadnym wypadku działaniem z zakresu PR, ale ma przynosić konkretne efekty dla firmy.

- Myślę, że po blisko roku funkcjonowania tego programu wpisał się on już w DNA Polskiej Grupy Górniczej. Cieszy nas także, że pracownicy sami szukają pomysłów i chcą organizować inicjatywy, które mają poprawiać funkcjonowanie spółki – ocenia szef Biura ds. Innowacji i Implementacji Nowych Technologii.

Natomiast dyrektor Sączek zwraca uwagę na wzajemne uczenie się od siebie i innowacyjność, która wpisana jest w projekt.

- Wszystkie działania, które podejmujemy w ramach organizacji uczącej się, mają za zadanie doprowadzić do wzrostu efektywności naszego podstawowego zadania, czyli produkcji węgla i tym samym zwiększenia efektu ekonomicznego. To wszystko realizujemy pod hasłem innowacyjności w naszych kopalniach. Bez tego elementu nie może funkcjonować nowoczesne przedsiębiorstwo, a takim przedsiębiorstwem chce być PGG. Chcemy być postrzegani jako firma górnicza na miarę XXI wieku, która jest w stanie wciąż się uczyć i rozwijać – podsumowuje.

źródło: nettg.pl, autor: Maciej Dorosiński, fot.: Bartłomiej Szopa