pszczyna raciborzPo zakończeniu w ub. roku budowy ponad 10 kilometrów Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna w Rybniku, samorząd miasta, który jest inwestorem przedsięwzięcia sygnalizuje, że otwarcie nowego odcinka powinno być możliwe w drugiej połowie kwietnia br.

Budowa głównego rybnickiego fragmentu Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna to największy unijny projekt dotyczący dróg wojewódzkich w woj. śląskim. Bezkolizyjny, dwujezdniowy odcinek będzie obwodnicą Rybnika: częściowo powinien rozładować ruch w mieście i znacznie skróci dojazd do węzła autostrady A1 w sąsiednich Żorach.

Umowę na wykonanie inwestycji (z firmą Intercor, za 352,6 mln zł) miejscowy samorząd podpisał pod koniec kwietnia 2017 r. Budowa zakończyła się 31 grudnia ub. roku. Od tego czasu trwają procedury odbiorowe.

W czwartek rzeczniczka rybnickiego magistratu Agnieszka Skupień poinformowała, że wojewódzcy inspektorzy nadzoru budowlanego zakończyli już odbiór praktycznie wszystkich obiektów inżynieryjnych, wyjątkiem jest estakada między węzłami Chwałowicka i Śródmiejska. Odebrano też pierwszy odcinek części drogowej - od Żor do węzła Gotartowicka.

Z początkiem przyszłego tygodnia ruszą odbiory znajdujących się wzdłuż trasy zbiorników retencyjnych i przepompowni. Na finiszu są również uzgodnienia związane z kładką rowerową w pobliżu Drogi Śródmiejskiej.

- Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z naszymi oczekiwaniami, w połowie przyszłego tygodnia będzie można zgłosić ostateczne zakończenie robót budowlanych. Po upływie 14 dni, kiedy to uprawomocnią się wszystkie decyzje administracyjne, droga zostanie dopuszczona do ruchu - zapowiedział naczelnik W wydziału dróg Jacek Hawel.

Częścią inwestycji drogowej jest zagospodarowanie zieleni - wykonawca nasadził drzewa i krzewy oraz obsiał skarpy. Z inicjatywy miasta trawę zastąpiono mieszanką roślin, niewymagających szczególnych zabiegów.

- Przekazaliśmy wykonawcy nasiona mieszanki z mikrokoniczyną i koniczyną zwyczajną. Chodzi o to, aby utrzymanie drogi nie generowało dodatkowej pracy i kosztów, związanych z koniecznością częstego koszenia. Ze względu na wysokość skarp i relatywnie trudny teren ten pomysł to eksperyment - zastrzegła dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej Joanna Kotynia.

Zbudowana trasa wiedzie od ronda Raciborskiego na granicy z Żorami (przy tamtejszym węźle A1) do ul. Wodzisławskiej. Z okolicznymi drogami wiąże ją pięć węzłów. Jeden z nich przechodzi w zbudowaną w ramach tego samego przedsięwzięcia, liczącą niespełna kilometr tzw. Drogę Śródmiejską: alternatywne połączenie nowej arterii ze ścisłym centrum dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej.

Całkowity koszt budowy sięgnął 433,7 mln zł (w tym 290 mln zł unijnej dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20). Najdroższym elementem była estakada nad tzw. międzytorzem - warta ok. 62 mln zł. Ogółem na liczącej ponad 10 km trasie - o charakterze drogi głównej przyspieszonej - powstało 11 wiaduktów i 2 mosty.

źródło: nettg.pl, fot.: GDDKiA